Nupirktiems laivams "Mistral" Rusija neturi degalų

www.lzinios.lt 2013-02-07

2011 metais Rusija pasirašė sutartį su Prancūzija, kad jai bus pristatyti du modernūs karo laivai "Mistral", tačiau dabar aiškėja, kad jie negalės plaukioti, nes Rusijoje negaminami jiems reikalingi degalai. Rusijos karo ekspertai jau atvirai vadina nutarimą pirkti "Mistral" absurdu.

Rusijoje negaminami laivui "Mistral", nuo kurio denio gali kilti ir leistis kariniai sraigtasparniai, reikalingi degalai. Rusijos vicepremjeras Dmitrijus Rogozinas dėl to kaltę verčia buvusiam Gynybos ministerijos vadovui Anatolijui Serdiukovui ir aiškina, kad ministras apie tai privalėjo pagalvoti prieš pasirašydamas sutartį su prancūzais. D.Rogozinas sako, kad dabar teks pasukti galvą Rusijos chemikams ir pasiūlyti, kuo būtų galima varyti nupirktus "Mistral" laivus. Vicepremjeras tikisi, kad Rusijos specialistai sugalvos "kokią nors specialią įrangą" šiai problemai išspręsti.

Jau šio mėnesio viduryje numatytas konsultacinis Rusijos ir Prancūzijos Karinio techninio bendradarbiavimo komisijų susitikimas, per kurį turi būti aptartos "Mistral" eksploatavimo techninės detalės. D.Rogozinas aiškina, kad pastaraisiais metais "ypač nepakankamai" rūpintasi pasirašytų sutarčių dėl karinės technikos pirkimo moksliniu pagrindimu.

 

Jau anksčiau agentūra "Interfax" yra pranešusi, jog jos šaltinis iš Rusijos karinio pramoninio komplekso tvirtino, kad tokio tipo laivams kaip "Mistral" reikia beveik 50 įvairių rūšių degalų ir tepalų, kurie gaminami tik Europoje. Jei kuris nors iš jų būtų pakeistas rusišku analogu, nustotų veikti laivo variklis ir kitos sistemos, be to, vartojant analogus galima prarasti techninę garantiją.

Rusijos karinis ekspertas, nenorėjęs, kad būtų nurodyta jo pavardė, Rusijos naujienų agentūrai ITAR-TASS sakė, kad tie, kurie priėmė sprendimą pirkti laivus "Mistral", visiškai nemąstė, kaip jie bus eksploatuojami. Juk buvo žinoma, kad Suomijos kompanijos "Vartsila" elektros gamybos dyzeliniai generatoriai veikia tik naudojant labai kokybišką dyzeliną, kuris dar turi tikti ir žiemos sąlygoms. Be to, "Mistral" bendrai elektros energijos sistemai reikia nuolatinės ir brangiai kainuojančios priežiūros, nes nuolat tenka keisti daugybę firminių eksploatacinių medžiagų.

Negana to, pagal sutarties sąlygas, perdavus "Mistral" Rusijos kariniam laivynui, plaukiojantį laivą papildyti degalais bus galima tik iš tankerių, turinčių NATO sertifikuotas degalų ir tepalų kokybės kontrolės sistemas. Pati Rusija tokių tankerių neturi. "Net taikos metu "Mistral" eksploatavimas greitai taps tikra kančia mūsų jūreiviams, jau nekalbant apie tai, kas būtų, jei kiltų karo pavojus arba prasidėtų realūs karo veiksmai", - aiškino rusų karo ekspertas ITAR-TASS. Jis mano, kad iš Prancūzijos gauti pirmieji du "Mistral" laivai "greičiausiai vieną kitą kartelį neilgam išplauks į jūrą, o paskui palengva rūdys šiuo metu jiems įrenginėjamoje Ramiojo vandenyno karinio laivyno bazėje, kol ateis laikas juos nurašyti į metalo laužą".

Rusijos ekspertas išvardijo ir kitus prancūzų gamybos laivo trūkumus - tylų plaukiojimą, nepakankamai tvirtus bortus, prastą stabilumą dėl plokščios formos denio ir milžinišką vėjo poveikį korpusui.

Rusijos ir Prancūzijos sutartis dėl dviejų karo laivų "Mistral" pirkimo Rusijos kariniam laivynui buvo pasirašyta 2011 metų birželio mėnesį. Pagal šios sutarties sąlygas pirmasis laivas turi būti perduotas Rusijai 2014 metais, o antrasis - 2015-aisiais. 2012 metų gruodžio mėnesį buvo paskelbta, kad Rusijos gynybos ministerija nutarė atsisakyti dar dviejų panašaus tipo laivų, dėl ko derėjosi ankstesnis ministras A.Serdiukovas. Tiesa, vėliau šis pranešimas buvo paneigtas nurodant, kad kalbama ne apie šių laivų atsisakymą, o tik jų statybos darbų nukėlimą į 2016 metus.

Prieš dvi savaites buvusį Rusijos gynybos ministerijos vadovą dėl laivų "Mistral" pirkimo negailestingai sukritikavo ir Karinės pramoninės komisijos prie Rusijos Federacijos vyriausybės vadovo pirmasis pavaduotojas Ivanas Charčenka. Jis patvirtino, kad galutinis sprendimo dėl trečio ir ketvirto šio tipo laivų statybos priėmimas atidėtas trejiems metams. I.Charčenka apgailestavo, kad Rusija "net labai to norėdama" negali atsisakyti pirmųjų dviejų laivų, kurie jau statomi Prancūzijoje, nes tam jau skirtos milžiniškos sumos. I.Charčenka tiesiai šviesiai "Mistral" laivų pirkimo idėją pavadino absurdu, nes valstybė dėl to patyrė milžinišką nuostolį.

Neįtikęs ministras

Rusijos gynybos ministras civilis A.Serdiukovas buvo atleistas iš pareigų praėjusių metų lapkričio 6 dieną asmeniniu prezidento Vladimiro Putino įsakymu, nes to siekė generolai ir karo pramonės atstovai, kurie aiškino, kad ministras neturi jokios patirties gynybos sektoriuje. Viena A.Serdiukovo atleidimo versijų - konfliktas su kariškiais ir karo pramonės šulais dėl skausmingų karinių reformų, antroji - korupcijos skandalas už kariuomenės turtą atsakingoje įstaigoje "Oboronservis", kuriai A.Serdiukovas vadovavo. Ministro atleidimą plačiai nušvietė Rusijos žiniasklaida, ji aiškino, kad V.Putinas turėjo tik vieną pasirinkimą - atleisti buvusį bendražygį, nes jis susikompromitavo. Šiuo metu Rusijos gynybos ministerijai vadovauja Sergejus Šoigu, kuris sausio pabaigoje, fondo "Obščestvennoje mnenije" atlikto tyrimo duomenimis, buvo populiariausias Rusijos vyriausybės narys.

Interfax, ITAR-TASS, LŽ