A. Veryga: alkoholio reklama tikrai veikia, antraip dėl jos nebūtų kovojama

bernardinai.lt 2016 02 29

bernardinai.lt G. Dabašinsko nuotr.

Parlamentarai daro pertrauką svarstymuose, ar atšaukti alkoholio reklamos draudimą nuo 2012-ųjų. Penktadienį už tai balsavo 60 parlamentarų, prieš - 6, o susilaikė 19 parlamentarų. Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas pasiūlė pataisų svarstymą atidėti, nes Seime jau yra svarstomos kitos pataisos, kurias priėmus būtų galima nuo kitų metų daryti išimtis ir nebedrausti visos alkoholio reklamos.

 

Kada Seime vėl imsis pataisų, neaišku, nes kelias savaites posėdžiai nevyks - parlamentarai komitetuose ir komisijose svartys 2012 metų valstybės biudžetą.

 

Seimo Ekonomikos komitetas siūlo kol kas nežengti radikalaus žingsnio ir nuo kitų metų visiškai neuždrausti alkoholio reklamos, kaip buvo planuota anksčiau. Tuo tarpu 50 šalies nevyriausybinių organizacijų parlamentarus yra paraginę atsispirti siūlymams atšaukti alkoholio reklamos draudimą.

 

A.Veryga: alkoholio reklama tikrai veikia

Vienos iš šių organizacijų, Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos (NTAKK), vadovo Aurelijaus Verygos teigimu, Seimo narių aktyvumas ir noras draudimą atšaukti dažniausiai grindžiamas dviejų rūšių argumentais: pirmąją grupę sudaro teiginiai, kad alkoholio reklama nedaro didelio poveikio ir žalos, todėl neturėtų būti ribojama, o antroji argumentų grupė – neva ekonominė nauda įvairioms visuomenės grupėms ir organizacijoms.

 

Kaip „Bernardinams.lt“ sakė A.Veryga, nėra abejonių, kad alkoholio reklama yra veiksminga, ir ji daro neigiamą poveikį bei didina alkoholio vartojimą visuomenėje: „Kad alkoholio reklama ir jo vartojimo augimas yra susiję – seniai patvirtina visos tarptautinės studijos, tačiau dabar mes tuo patys praktiškai galime įsitikinti, žiūrėdami į savo vaikus ir artimuosius. Pats pagrindinis dalykas tas, kad reklama, kai ji prasidėjo, jau padarė didžiulę žalą. Tikrai negalima sakyti, kad Lietuvoje šeimos septyniolika kartų daugiau pradėjo gerti, o juk būtent tiek kartų Lietuvoje išaugo vaikų alkoholio vartojimas. Tai idealiai sutapo su intensyvios ir ypač agresyvios reklamos pradžia.“

 

Tuo tarpu alkoholinių gėrimų reklamos draudimo pagrindinis tikslas – apsaugoti vaikus. O kad reklamos draudimas yra veiksminga priemonė mažinant alkoholio vartojimą, anot A.Verygos, sutinka net gamintojai: „gamintojai patys su tuo sutinka, antraip jie neinvestuotų į reklamą pinigų, ir nesakytų, kad jei reklama bus draudžiama, jie ieškos būdų, kaip tą draudimą apeiti. Kitaip tariant – jie puikiai supranta, kad be to negyvens.“

 

Alkoholio reklamos draudimas turėtų ir kitų teigiamų pasekmių: „Tarkime išlaisvintų žiniasklaidą, kuri gyvena iš alkoholio gamintojų pinigų. Kad tai veikia, matėme uždraudus tabako reklamą. Po jos draudimo, žiniasklaidai prapuolė finansinis interesas ginti gamintojus ir jie daugiau pradėjo rašyti apie žalą sveikatai, kaip mesti rūkyti ir pan. Ir per dešimt metų nuo reklamos draudimo rūkančių vyrų Lietuvoje sumažėjo pusantro karto“, - sakė A.Veryga.

 

Tuo tarpu ekonominiai argumentai, kurie dažnai pateikiami mėginant atšaukti alkoholio reklamos draudimą, pasak A.Verygos, neįtikina, nes keičiasi vos smarkesniam „vėjui papūtus“, o kur kas realiau, kad tokie įstatymo projektai yra naudingi patiems politikams: „Puse lūpų ne vienas politikas jau prasitarė apie „ramius ir sočius rinkimus“, jei tik draudimas būtų panaikintas. Taip, žinoma, jie niekada to nepripažins viešai, bet faktas, kad tokie dalykai vyksta.“

 

„Niekaip kitaip, kaip tik neskaidriais susitarimais tarp partijų ir alkoholio gamintojų,  įmanoma paaiškinti skubotumą su kuriuo svarstomas alkoholio reklamos draudimo atšaukimas. Turbūt nerasit nei vieno kito įstatymo, kuris būtų taip aktyviai „stumiamas“ ir svarstomas kad ir pačiomis ekstremaliausiosmis aplinkybėmis. Ar tai būtų svarstomas valstybės biudžetas, ar atominės elektrinės reikalai, šiam klausimui darbotvarkėje visada atsiranda vietos. Atrodo, kad net jei ir karas prasidėtų šis klausimas be vargo patektų į darbotvarkę“, – subtiliai ironizavo A.Veryga.

 

„Pasitelkiami ekonominiai argumentai kartais, atrodo, neįtikina net pačių juos skelbiančiųjų, nes keičiasi vos rimtesniam „vėjui papūtus“. Argumentai sugalvojami kasdien vis nauji, o juos paneigus numetami į šoną ir ieškoma naujų. Na ir galiausiai grįžtama prie „nemirtingo“ argumento apie tai, kad reklama apskritai didelės įtakos nedaro ir visą pagrindinę įtaką alkoholio vartojimui padaro šeima“, – reziumavo NTAKK vadovas.

 

Nuo sausio 1d. turėtų įsigalioti visiškas reklamos draudimas

Seimas yra priėmęs įstatymą, kad nuo 2012 metų Lietuvoje įsigaliotų visiškas alkoholio reklamos draudimas visuomenės informavimo priemonėse (televizijoje, radijuje, spaudoje ir internete) bei būtų visiškai uždrausta išorinė reklama. Bet koks alkoholio reklamos parodymas visuomenės informavimo priemonėse nepriklausomai nuo jų jurisdikcijos būtų vertinamas kaip alkoholio reklamos draudimo pažeidimas.

 

Jeigu Seimas atšauks alkoholio reklamos visišką draudimą, 2012 metais, kaip ir dabar, alkoholio reklama televizijoje ir radijuje būtų draudžiama nuo 6 iki 23 valandos, būtų ribojama alkoholio reklama periodinių leidinių (laikraščių ir jų savarankiškų priedų, žurnalų) bei knygų pirmuosiuose puslapiuose, būtų negalima išorinė stipraus alkoholio, išskyrus alų, alaus mišinius, sidrą ir natūralios fermentacijos vyną, reklama.

 

Kaip ir dabar, alkoholio reklama būtų draudžiama vaikams ir paaugliams skirtuose laikraščiuose, žurnaluose, knygose, televizijoje ir radijuje, koncertų, cirko, diskotekų, jaunimo sporto ir laisvalaikio renginių, kitų masinių renginių, teatro spektaklių, kino ir videofilmų demonstravimo vietose, išskyrus šių renginių vietose esančias prekybos vietas, taip pat švietimo, sveikatos priežiūros įstaigose, visuomeninio transporto priemonių viduje ir išorėje, degalinėse ir jų teritorijoje, išskyrus ten esančias alkoholinių gėrimų prekybos vietas, ant atvirlaiškių, vokų ir pašto ženklų.

 

Parengė Lina Valantiejūtė